بررسی The Rogue Prince of Persia (نسخه دسترسی زودهنگام)
[ad_1]
همین یکی دو ماه پیش بود که در اقدامی بسیار عجیب، کمتر از یک سال پس از انتشار The Lost Crown، یوبی سافت نسخه جدیدی از سری شاهزاده ایرانی به نام The Rogue را معرفی کرد و خبر رسید که این بازی توسط Evil Empire توسعه داده شد، توسعهدهنده بازی تحسینشده Dead Cells، Return to Castlevania، در حال توسعه است. این بازی که در اصل یک تجربه سرکش است، اخیرا با نام Early Access در استیم منتشر شده و از نظر هنری توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. اگر میخواهید بدانید که بازی در وضعیت فعلی چگونه کار میکند، نسخه دسترسی اولیه The Rogue Prince of Persia را بررسی کنید. ویجایاتو خواهد بود.
چندی پیش، اگر کسی از شما بپرسد “آیا بازی های ویدیویی هنر هستند؟” به سختی توانستی او را متقاعد کنی که حداقل آثاری وجود دارند که بتوان آنها را یک اثر هنری دانست. اما با گذشت زمان، توسعهدهندگان بازیهای مستقل یا استودیوهای کوچکتر رشد کردند و با آن جادوهای بصری و نقاشیهای فوقالعاده در قالب بازی آمدند که پاسخ دادن به این سؤال را آسانتر کرد. اما اثر جدید امپراتوری شیطان یک ویژگی فوق العاده دارد; فقط این بازی می تواند پاسخی به آن سوال قدیمی باشد. به راحتی می توان گفت «شاهزاده سرکش» انعکاسی از کلمه «هنر» است! از همان لحظه ای که وارد بازی می شوید، موسیقی جدید اما آشنا دنی اسدی، آهنگساز ایرانی/آمریکایی، گوش هایتان را نوازش می کند و فریاد می زند که دارید بازی سرزمین پارس را انجام می دهید.
در همان ابتدا می توانید تصاویر ایرانی و گاهی صورت های فلکی مختلف را ببینید که قسمت های حاشیه تصویر را پر می کند، سپس نام فارسی برخی سلاح ها و شخصیت ها مانند خدای ده ها زاگرس، “آزاده” و برادرتان شاهین و البته. مجسمه های شیردلی که بر سر چشمه قنات های سرزمین پارس به حساب شده ترین شکل ممکن قرار گرفته اند، گواه محکمی بر این است که آخرین ویرایش مجموعه شاهزاده ایرانی «اثری هنری با عناصر ایرانی» تلقی می شود. استفاده عالی از رنگهای عموماً گرم در محیط و طراحی مراحل مختلف این اثر، بهویژه چشماندازهایی که نقاط مختلف ایران را به پیچیدهترین شکل به تصویر میکشد، از مناطق خشک و گاه کوههای خشک زاگرس گرفته تا مراتع و علفزار. قسمت هایی از قلعه ها، تزئین شده با کنده کاری سنگ؛ این گواه بسیار خوبی است بر این که Evil Empire تلاش کرد تا یک تجربه گرم خلق کند، برخلاف محیط معمولاً تنگ و تاریک Deadcells و مخصوصا بسته الحاقی آن Castlevania، ساده، زیبا، گیرا و دوست داشتنی.
داستان The Rogue Prince of Persia، این بار شما را در نقش شاهزاده ای قرار می دهد که کشورش، ایران، در جریان حملات قومی خونخوار و جادویی به نام هون ها (امپراتوری عظیمی که قلمروی وسیعی دارد) ویران شده است. آسیا تا شرق اروپا) و قصد دارد با کمک همرزمانش او را نابود کند. با وجود اینکه در طول بازی با افراد زیادی روبرو می شوید و داستان تا حدودی پیش می رود، اما به دلیل مدت زمان بسیار کوتاه بازی و ناتمام بودن آن، داستان شاهزاده و ایران در همان ساعات اولیه و درست با شروع داستان به پایان می رسد. . باید ادامه داد، کل ناتمام می ماند. در طول داستان متوجه می شویم که شاهزاده یک گوهر باستانی عجیب دارد که می تواند زمان را کنترل کند و به عقب برگردد. با توجه به ساختار تقلب مانند بازی، داستان چرخه های حاصل را با این جمله توجیه می کند که این شی باستانی اشتباه شده است و بنابراین هر بار که کشته می شوید، به ابتدا باز خواهید گشت.
همانطور که در ابتدا اشاره کردم حال و هوای بازی کاملا با عنوان شاهزاده ایران سازگاری دارد اما به دلیل طراحی مراحل و نقشه ها به همراه ارائه پاداش و سلاح و البته وجود محیط ها این اثر پر از تله های بازی، المان های Metroidvania و پورتال های معروف سری، همچنان یادآور Deadcells است و شباهت این دو بازی را نمی توان کتمان کرد. شاهزاده ایرانی جدید همانطور که احتمالا حدس زدید اثری شبیه به Deadcells است که در آن تمرکز بر مبارزه تن به تن تا حدودی کاهش یافته و برعکس با توجه به حال و هوای سریال شاهزاده نبردهای آکروباتیک، پارکور و پلتفرمینگ در اوج خود هستند
این بازی به شما امکان می دهد یک سلاح اصلی و یک ابزار ثانویه را حمل کنید که تعداد آنها کمی بیشتر از انگشتان هر دو دست است که می توانید به طور تصادفی در مسیر شما یا در فروشگاه هایی که در طول هر بازی پیدا می کنید خریداری کنید. البته همه آنها از ابتدا رایگان نیستند و در طول مسیر باید کارت هایی را در صندوقچه ها پیدا کنید که به شما امکان می دهد با کمک آهنگر بیستون این سلاح ها را بسازید. شما توانایی مبارزه دیگری دارید و آن لگد زدن به دشمنان است. البته شاهزاده یک مهارت فوق العاده دیگر نیز دارد و آن توانایی او در راه رفتن روی دیوارها است که به شما اجازه می دهد از محیط های سخت عبور کنید یا به صورت محدود به صورت عمودی حرکت کنید. البته با ترکیب آن با Dive Attack و مهارت های ثانویه ای که در ادامه توضیح خواهم داد، می توانید به روش های خلاقانه و جالبی دشمنان خود را نابود کنید. در واقع علاوه بر اسلحه، می توانید 4 امتیاز را پیدا کنید که حاوی یک مهارت منحصر به فرد است و در طول مسیر از قابلیت های آنها استفاده کنید. بد نیست به نکته جالبی در مورد پاداش های بازی اشاره کنیم که در واقع به مدیریت این ویژگی ها مربوط می شود. هر یک از این امتیازات به روشی خاص در جایگاههای خالی توانایی شما قرار میگیرند، و نکته اینجاست که بسته به نحوه قرارگیری آنها، میتوانند بر مهارتهایی که قبلاً کسب کردهاید یا در آینده کسب خواهید کرد، تأثیر بگذارند و آنها را تقویت یا عصبی کنند. سرعت آنها را کاهش دهید و حتی آنها را کاملاً از بین ببرید.
نکته مهم این است که مبارزات بازی به هیچ وجه پیچیده نیستند، اما در عین حال ساده، دلپذیر و اعتیادآور هستند. البته اشتباه نکنید؛ کوچکترین اشتباهی می تواند منجر به مرگ شما شود و اگر نتوانید دشمنان خود را به درستی شناسایی کنید یا ترکیب مناسبی از سلاح ها را برای کمک به شما در این راه انتخاب نکنید، قطعا شکست خواهید خورد. منظورم از سادگی بازی این است که به اندازه دیگر بازی های سرکش چالش برانگیز نیست و مکانیک آنقدر عجیب و غریب ندارد که شما نتوانید به آن مسلط شوید. خیلی زود می توانید الگوریتم حمله دشمن را یاد بگیرید و با کمی تمرکز می توانید وارد نبردهای فوق العاده بازی شوید و آن را کامل کنید و سپس شروع به جمع آوری غنائم بازی کنید.
بازی دارای 6 مرحله و 2 باس نبرد اصلی است که در چالش های متوسط تا کم قرار دارند. متاسفانه برخلاف اسلحه ها، تنوع قابل قبولی در طراحی های دشمنان بازی و به خصوص در مراحل مختلف آن وجود ندارد و به دلیل مدت زمان بسیار کوتاه نسخه Early Access، در طول تجربه، دشمنان و محیط های جدید زیادی را مشاهده نخواهید کرد. . اگر این روند در آینده ادامه پیدا کند و سرعت دریافت محتوای جدید، مراحل و دشمنان شاهزاده ها کند باشد، می تواند به مبارزات بازی لطمه بزند و در دراز مدت آن را جذاب نگه دارد. اگرچه در وضعیت فعلی هر کدام از این دشمنان در نوع خود چه از نظر فنی و چه در نوع حملات منحصر به فرد هستند و از نظر طراحی جالب به نظر می رسند.
اگر می خواهید بر تمامی محیط های بازی مسلط شوید، باید حدود 2 تا 3 ساعت به اطراف بچرخید و کشته شوید تا زمانی که به زندگی برگشتید، داستان ادامه پیدا کند. اگر میخواهید تمام دستاوردهای موجود در حال حاضر را دریافت کنید، این زمان احتمالاً به 10 ساعت خواهد رسید. محتوای کم بازی به دلیل قیمت 20 دلاری آن قابل تامل است و به نظر می رسد محصول کلی هنوز در مراحل ابتدایی خود است، زیرا باگ ها و مشکلات آزاردهنده زیادی وجود دارد، از خرابی های ناگهانی گرفته تا ناپدید شدن دشمنان و جلوه های گرافیکی درون بازی که به تجربه شما آسیب می زند. اگر توسعه دهندگان پشتیبانی خوبی داشته باشند و البته بازیکنان نیز از آن استقبال کنند، احتمالا باید ماه ها یا شاید چند سال به بازی فرصت دهیم تا به یک چیت کامل و جامع مانند Dead Cells تبدیل شود. اما الان هم گوش دادن به موسیقی دنی اسدی و البته کاوش در محیط ایران در دنیای The Rogue Prince of Persia ارزش وقت گذاشتن را دارد!
بیشتر بخوانید:
[ad_2]